Assay Group/Assay ASI – Instapay – do trzech razy sztuka! (najważniejszy jest zespół)

Uwaga, wpis dość długi i wielowątkowy. Mega ciekawy temat.

TL:DR (choć nie polecam)

pokaż spoiler Bardzo promowane ostatnio dziecko Assaya, czyli Instapay, zostało założone przez gości odpowiedzialnych za firmy Robin Food i Beauty Today, niegdyś znajdujące się w portfelu Assaya. Już ich nie znajdziecie na stronie funduszu. Być może dlatego, że obie zostały przez Assay wycenione na zero złotych w sprawozdaniu finansowym za 2020r. Instapay jest ich trzecią firmą, w teorii działa od marca 2020r. Ale ona, tak jak te dwie już wspomniane, również została wyceniona na zero złotych w ostatnim sprawozdaniu. A jednak zbiera kolejne środki i pojawiają się o niej artykuły w prasie, zupełnie jakby wszystko było ok. Czy wyjdzie na prostą? Czy odniesie sukces?

1. Wstęp – Najważniejsi są ludzie
Oglądałem sobie ostatnio ten filmik:

w 10:00 Radek z Assaya mówi: „Dla mnie najważniejsza jest inwestycja w zespoły ludzi, dlatego na tym się bardzo skupiam. Bo pomysły możemy płodzić dowolnie dużo. I one naprawdę nie są wiele warte dopóki nie są wyposażone w zespół, który może je zrealizować. Na to należy zwracać uwagę.”

Ten fragment zainspirował mnie by zająć się zespołem spółki Cashless Solutions, która wprowadziła system o nazwie Instapay. Tu macie opis ze strony Assaya:

Inwestycje

Zaraz wrócimy do tej firmy (w punkcie 3)

2. Krótka historia Robin Food i Beauty Today
Ale zacznijmy od tych dwóch firm.
Robin Food został założony w czerwcu 2019r. przez Michała i Dariusza. Beauty Today założył Darek we wrześniu 2020r. Michał był tam odpowiedzialny za „Business and Sales Development.”
Zgodnie z informacjami z internetu obecnie w Robin Food pracują 2 osoby, a w Beauty Today aż 7, aczkolwiek tylko jeden w Polsce. Reszta w Chile, Egipcie, USA itd. (korporacja międzynarodowa ( ͡° ͜ʖ ͡°))

Czym jest – a raczej był – Robin Food:
„Robin Food, bezgotówkowy system płatności w branży gastronomicznej. Za pomocą aplikacji klienci mogą opłacić rachunek, a dodatkowo otrzymać zniżki do wykorzystania na wiele sposobów. Dla restauracji jest to forma platformy marketingowo-lojalnościowej połączonej z elementami CSR, wspierającymi pozytywny wizerunek marki”

Zero Waste – mglista wizja czy sposób na biznes?


(co ciekawe artykuł również z czerwca 2019r. czyli z miesiąca założenia spółki – niesamowicie sprawnie działali!)

Opis Robin Food ze strony Assaya:

pokaż spoiler „Robin Food to aplikacja do płatności w restauracjach. Spółka rozwija technologię dynamic pricingu/zmiennych cen w restauracjach (np. 30% zniżki na cały rachunek w godzinach 15:00 – 19:00.) po to, aby przyciągnąć do nich klientów w godzinach poza szczytem, kiedy ruch jest niski i potencjał sprzedażowy niewykorzystany. W ramach zniżki użytkownicy otrzymują nagrodę w postaci RobinCash. Wykorzystując RobinCash przy kolejnej płatności użytkownik zmniejsza wysokość rachunku. Zgromadzone środki RC można także przekazać na cele charytatywne. RobinFood jest wygodnym systemem dla restauracji, gdyż automatycznie przelicza zniżki i zwraca cashback klientom restauracji. Klienci nie muszą rezerwować stolika, posiadać kart lojalnościowych, czy drukować kuponów – po prostu wchodzą do restauracji i cieszą się niższymi cenami!”

Obecnie Robin Food chyba nie funkcjonuje. Strona nie działa:
https://www.robinfoodapp.com/

I stawiam piwo osobie, która znajdzie apkę w google play.
W załączniku tabelka potwierdzająca, że Assay wycenia Robin Food na zero złotych. W sierpniu 2020r. Assay wyceniał spółkę na 580 tys. zł.

Dane za 2020r.:
przychody: 0,00zł
aktywa: 80 709,38zł
zysk/strata: -155 867,48zł

W komentarzu screen, w którym widać, że wycena Robin Food to zero, a strata wynosi 100 000zł. Do tego Robin Food dostał pożyczkę od Assay na 195 000zł, jej wartość to zero, czyli nie została zwrócona i została uznana za straconą.

Beauty Today to natomiast aplikacja dla fryzjerów, kosmetyczek itd.

Opis ze strony Assaya:

pokaż spoiler „Spółka tworzy rozwiązanie dedykowane wszystkim usługodawcom z branży beauty (kosmetyczki, fryzjerzy, masażyści, trenerzy), które ma na celu wypełnienie niesprzedanych miejsc w ich kalendarzach, ze szczególnym uwzględnieniem formuły “last minute”. Salony beauty mierzą się z problemem niesprzedanych/nieumówionych godzin w kalendarzach i koncentracji popytu w konkretnych porach dnia, głównie popołudniami i wieczorami, np. po 17:00, czy w soboty. W godzinach porannych i południowych lokale nie wykorzystują potencjału sprzedażowego. Z drugiej strony, istnieje znaczna grupa ludzi (m. in. studenci, uczniowie, emeryci), których nie stać na pełną cenę usług, a byliby skłonni odwiedzać lokale w mniej oczywistych godzinach za niższą cenę. Beauty Today rozwiązuje problemy obu tych grup oferując platformę, która łączy usługodawców z usługobiorcami. Wypełnia luki sprzedażowe usługodawców oferując jednocześnie promocyjną ofertę usługobiorcom.”

Beauty Today brała udział w jakimś konkursie, czy czymś takim śmiesznym:

Beauty Today Sp. z o. o.

Dziś domena jest na sprzedaż:
https://sedo.com/search/details/?partnerid=324561&language=pl&domain=beautytoday.eu&origin=sales_lander_1&utm_medium=Parking&utm_campaign=offerpage

A Assay, jak już mówiłem, wycenia ją na zero złotych.
Pracował tam taki Marcin, ale nie chwali się za bardzo tym projektem w swoim cv.

Dane za 2020r.:
przychody: 0,00zł
aktywa: 8 340,25zł
zysk/strata: -67 871,46zł

W komentarzu screen, w którym widać, że Beauty Today dostała pożyczkę od Assay na 56 500zł, jej wartość to zero, czyli nie została zwrócona i została uznana za straconą.

3. O co chodzi?
Po tym przydługim wstepie trzeba powiedzieć, że Darek i Michał (twórcy Robin Food i Beauty Today) założyli Instapay. Opis działalnia systemu ze strony Assay:

pokaż spoiler „Cashless to prosty CRM do zarządzania należnościami dla małych i średnich przedsiębiorstw. System Instapay dostępny w modelu SaaS automatyzuje procesy płatności cyklicznych, ułatwia pobieranie płatności jednorazowych, dzięki czemu firmy otrzymują pieniądze zawsze na czas. Rozwiązanie pozwala na ściąganie należności w terminie, zmniejsza problemy związane z windykacją, pomaga zwiększać płynność finansową oraz ulatwia zarządzanie firmowymi finansami. Dzięki Instapay przedsiębiorstwa uzyskują dostęp do lepszej analityki oraz mogą zoszczędzić na wynagrodzeniu pracownika zajmującego się rozliczaniem finansów.”

Wygląda fajnie.

Mało tego – rozwijają się. Pojawiły się artykuły, że pozyskali 1,5 mln zł:
https://cyfrowa.rp.pl/biznes-ludzie-startupy/art36353791-aplikacja-pomoze-sciagnac-zaleglosci-to-zmora-firm
Tyle, że wg profilu na LinkedIn pracują tam 3 osoby: 2 z zarządu i 1 sprzedawca. Oczywiście, nie trzeba się afiszować, gdzie się pracuje. Natomiast to sugeruje, że być może Instapay posiłkuje się programistami z zewnątrz, co przecież kosztuje.

Prezes Assay ma taką opinię o tej firmie:
„Instapay ma wszystko, by szybko stać się rosnącym biznesem fintech, rozwiązuje bowiem realny problem, z którym zmagają się setki tysięcy polskich przedsiębiorców”
– Czas pokaże, czy miał rację, czy nie.

Trzeba pamiętać, że Instapay nie zastępuje innych aplikacji, tylko jest dodatkowym systemem do wspierania działalności. Cennik jet tutaj:
https://instapay.pl/cennik
Parę stówek miesięcznie. Ciekawe, czy spółki się skuszą. Do tej pory mają:
„ok. 35 zadowolonych klientów” – cokolwiek to nie oznacza
„ok. 5000 podłączonych klientów” – tu chyba nie chodzi o klientów Instapay, tylko o klientów klientów Instapay. Więc informacja mało przydatna.
„4 mln zł przetworzonych transakcji” – nie wiadomo w jakim czasie, ale jeśli to wynik rocznie, to wychodzi przeciętnie ok. 114 tys. zł na 1 klienta (4 mln zł/ 35 klientów).
To by oznaczało, że przeciętny klient wpada w drugi abonament, czyli ten za 299zł mies. 299zł x 35 klientów to daje szacunkowo przychody 10 465 zł miesięcznie, 125 580zł rocznie. Kokosów nie ma. Ponad 2 lata działalności.

Dane finansowe za 2020r.:
przychody: 156 999,72zł
aktywa: 384 757,49zł
zysk/strata: 95 371,78zł

Ciekawe, na ile dla spółki ważne są dofinansowania. Z tej strony:
https://rejestr.io/krs/792621/cashless-solutions
wynika, że spółka otrzymała:
2021 r. 900 tys. zł
2020 r. 974,3 tys. zł (to chyba z UE)
2019 r. 11,4 tys. zł

W komentarzu screen, w którym widać, że wycena Cashless Solutions (Instapay) to zero, a strata wynosi 1 000zł. Niby nie dużo, ale ciekawe.

4. Space Bridge – smaczek
Skąd to 1,5mln zł? Wstępnie wydaje się, że może pochodzić z Assaya, lub bezpośrednio od klientów Assaya, być może z PARP, ale też pojawił się nowy fundusz ASI – Space Bridge.
Spacebridge chwali się tą spółką w portfelu na swojej stronie:

Home

Ale okazuje się, że w portfelu Space Bridge jest też Match Up, zakup udziałów w marcu 2022r. Pilni obserwatorzy wpisów wiedzą, co myślimy o tej spółce. Ona również – a jakże – wyprodukowała aplikację.Kolega zrobił następującą recenzję apki:
„cześć sciagnalem i przeanalizowałem Matchup aplikacje do przymiarek. Android developer tutaj ponad 10 lat doświadczenia w robieniu aplikacji mobilnych. Aplikacja Matchup wygląda słabo, logowanie zrobione jakby z tutoriala od google, potem naciśniecie jakiegokolwiek menu powoduje crash apki ( android 12). Rozmiar aplikacji 72mb – bardzo dużo jak na coś co się crashuje co chwila. Ilość instalacji tylko ponad 100+. Aplikacja napisana w Xamarin. Aplikacje napisał student pewnie kiedyś jeszcze zdobędzie doświadczenie to nie napisze który to.”

Czyli nazwać aplikacją, to chyba nadużycie. Ale fundusze sobie to kupują. Za pieniądze inwestorów i z pożyczek.

Generalnie ciekawa współpraca między funduszami, ale nie oceniam.

W komentarzu screen, w którym widać, że spółka Match Up została przeceniona przez Assay w sprawozdaniu z 400 000zł do 75 726 zł. Niezły spadek.

Do tego Match Up dostał pożyczkę od Assay na 321 000zł, jej wartość to zero, czyli nie została zwrócona i została uznana za straconą.

5. Promocja i rezultaty
Pojawiły się artykuły o Instapay:
https://mycompanypolska.pl/artykul/cashless-solutions-pozyskal-15-mln-zlotych-nowi-inwestorzy-chca-postawic-na-nowe-funkcjonalnosci/9252
https://www.cashless.pl/11798-instapay-zarzadzanie-platnosciami-windykacja-finansowanie
https://fintek.pl/fintech-cashless-solutions-pozyskal-15-mln-pln-celem-dalszy-rozwoj-instapay/

Ale też Assay zainwestował w promocję Instapay na konferencji Reach4:

Meetup

Dane finansowe przedstawiłem wyżej. Generalnie spółka jest malutka. W sierpniu 2020r. była wyceniania na 260 tys. zł. W sprawozdaniu finansowym za 2020r. na zero złotych, ale powiedzmy, że jest w takiej fazie, że te wyceny i tak są pomijalne. Będziemy śledzić jej postępy.

Ale pozwoliłem sobie, po amatorsku, zbadać popularność profili Instapay na LinkedIn i Facebooku:

20220526
Facebook 290 lubi to, 296 obserwuje
Linkedin 280 obserwuje

20220611
Facebook 290 lubi to, 296 obserwuje
Linkedin 289 obserwuje

20220621
Facebook 290 lubi to, 296 obserwuje
Linkedin 300 obserwuje

Jak widać miesiące intesywnego działania marketingowego (artykuły, konferencja itd.) dały wymierne rezultaty, które niebawem bez wątpienia przełożą się na porządne przychody.

6. Podsumowanie
Assay po raz trzeci wchodzi do tej samej rzeki, tzn. z tym samym zespołem tworzy start-up. Będąc precyzyjnym to już od ponad 2 lat go robi. A owy zespół stworzył do tej pory przynajmneij 2 firmy, które się nie sprawdziły i już nie funkcjonują. Czy tym razem wyjdzie lepiej? Zobaczymy. Czy firma okaże się Unicornem (wycena ponad 1 mld) i pozwoli Assayowi spłacić długi zaciągnięte na pokaźny procent od osób fizycznych? Będziemy śledzić.

I jeszcze na koniec: spółka dostała dotacje na prawie 2 mln zł, żeby mieć roczny zysk na poziomie 95tys zł. Gdyby rok temu pożyczyła te pieniądza Assayowi pod weksel na 8%, to by zarobiła ok. 160 tys. zł. Kurcze, chyba się bardziej opłaca niż prowadzić działalność, co nie? A teraz Assay chyba nawet podnosi oprocentowanie pożyczek, więc zysk byłby jeszcze większy. Ciekawe jaki będzie zysk Instapay w 2021r. Śledźcie wpisy.
A kto za to płaci? Poniekąd są to osoby fizyczne, które pożyczyły Assayowi pieniądze. To tak, żeby wszystko było jasne, kto tak naprawdę ryzykuje kasę.
A prowadzenie funduszu, to nie byle robota, więc zarządzający zapewne inkasują odpowiednie wynagrodzenie. Np. za ro 2020 Assay Management otrzymał od Assay ASI 2,37 mln zł wynagrodzenia.

Zapraszam do dyskusji. Szczególnie, jeśli gdzieś coś pomyliłem. A najbardziej zapraszam przedstawicieli Assaya, niech obronią te „inwestycje”. Chętnie posłucham.

I dajcie plusa na zachętę.

#assay
#assaymanagement
#assayasi
#finanse
#gielda
#inwestycje

Dla niewtajemniczonych. Co to jest Assay:
Assay ASI to taki fundusz inwestycyjny (zarządza nim Assay Management), który ściąga pożyczki od zwykłych ludzi, a potem środki przekazuje tzw. start up’om – obejmuje w nich udziały, ale też pożycza im kasę. Na bazie zebranych danych z 2020 roku okazuje się jednak, że start-up’y Assaya mają bardzo słabe przychody, a zamiast zysków często są straty.
Wiele z nich zostało wycenionych na zero złotych, czyli można przyjąć, że taki star-up się nie powiódł.

dodatkowe tagi:
jak inwestuje assay?
co to jest assay?
assay fundusz
assay weksel

pokaż spoiler @mariopbc @Plokij @d1ck @Manden @likus8 @Tomaszku @recan @Kazdyziomzbierazlom @kiedysmialemtubordo @ja_nie_lubie @olasty @Yayami_o_Mate @likus8 @krocionog @Jade @n-gage @HesusNavas @Kamil512 @Filipterka25 @mistejk @dcom @czpiej97 @Kanusz_Morwin_Jikke @nobrainer @data7 @WhiskeyIHaze @Orzechy @kurnick @micomak @NCindex-15procent @pol-scot @lsh @wypok_user @mrKoval @Stemitor @sosnajabadaba @Ununoctium @vladowme @czlowiek_klapek @tonek88 @RomanPL @ossprim @masterix @marcinslow @kominiara08 @hubcio629 @heniek_8 @specjalista_wysokiej_klasy @awdstw24 @eaazel @Emprzem @ksander @DeadIy @rajdi @JestemNaKacu @drylu09 @rador314 @tylkodobregeesy @gysnde @gatineau @Faszozysz @sp3cooland @Tytanowy @Kpop @skonrad53 @dopewizard @Zawiera_Gluten @emtei @jadezagranice @grayjedi @lokens @multiwitamina
@NieJedynaNaWykopie @michal7 @borostwor @Mirastrzymajsie @mch0588 @aeiou12345 @informatyk_albert @Mlody_materialista @kamil_kamil12345K @Sl_w_k_1 @SpeedFight @lukson01 @Bednarek @Faremik7 @Corsini @19karol90 @adekad @kuciaq @Chantal1Marie @KranikSpolski @szpongiel @Kolczaneiro @Zathewrd @Mefyou @stepniaczio @ProAero @zawor_kulowy @Lepper3001 @Corona_Beerus @niezwykly_89 @Bulka_kajzerka @Karrenski @laquilat @turbojez @slamdog @v1st @Bujek2 @Tyfus @Gamila_Ossadellud @MOSKITek @Mard @grzechruniq @Hoehunter23 @IntoApocalypse